- Pompy ciepła w już istniejących budynkach - czy to ma sens?
- Budujący i remontujący coraz częściej wybierają zewnętrzne drzwi marki NITUS
- G-U: Pochwyt ze zintegrowanym czytnikiem ekey dLine
- Drużyna sponsorowana przez Aluron została Wicemistrzem Polski 2023/2024
- Okna PVC pod lupą: wszystko, co powinieneś wiedzieć, zanim je zamontujesz
Jak Grupa OKNOPLAST obniĹźyĹa rotacjÄ pracownikĂłw? Studium przypadku
Dobra sytuacja gospodarcza przekĹadajÄ ca siÄ na regularne wzrosty stanowi znakomite Ĺrodowisko dla rozwoju biznesu. JednoczeĹnie tworzy jednak nowe, zdefiniowane juĹź kilka lat temu przez wiele firm wyzwanie â jak w czasach coraz intensywniejszej rywalizacji o wysoko wykwalifikowanych pracownikĂłw, zwĹaszcza w sektorze produkcyjnym, zbudowaÄ stabilny zespĂłĹ? RozwiÄ zanie znalazĹ maĹopolski producent stolarki okiennej i drzwiowej â Grupa OKNOPLAST, ktĂłry od trzech lat obserwuje u siebie konsekwentny spadek wskaĹşnika rotacji pracownikĂłw produkcyjnych o ok. 0,5% rok do roku.
ObniĹźenie rotacji staĹo siÄ absolutnie kluczowym zadaniem dla znakomitej wiÄkszoĹci polskich producentĂłw róşnych sektorĂłw. Nie inaczej byĹo w Grupie OKNOPLAST, ktĂłrej gĹĂłwna siedziba znajduje siÄ w podkrakowskim Ochmanowie. TuĹź obok NiepoĹomickiej Strefy Ekonomicznej, stwarzajÄ cej urozmaicony i konkurencyjny rynek pracy. Zarazem w pewnej odlegĹoĹci od miasta, ktĂłra rĂłwnieĹź moĹźe zniechÄciÄ czÄĹÄ kandydatĂłw, poszukujÄ cych zatrudnienia w najbliĹźszej okolicy. Decyzja o podjÄciu pracy w danym przedsiÄbiorstwie jest jednak zĹoĹźonym procesem, w ktĂłrym poĹoĹźenie firmy stanowi tylko element HR-owej ukĹadanki. Jak zatem skutecznie obniĹźyÄ rotacjÄ wĹrĂłd zaĹogi?
Krok pierwszy: rekrutacja
Wszystko zaczyna siÄ od procedury rekrutacyjnej, ta z kolei przyciÄ gnie wiÄkszÄ liczbÄ kandydatĂłw wĂłwczas, gdy znajÄ oni markÄ. Dlatego Grupa OKNOPLAST prowadzi dziaĹania employerbrandingowe, majÄ ce na celu pokazanie autentycznoĹci przedsiÄbiorstwa oraz budowanie ĹwiadomoĹci brandu, jak rĂłwnieĹź obszaru dziaĹania organizacji i zwiÄ zanych z nim moĹźliwoĹci rozwoju. Wzrost zainteresowania danym pracodawcÄ pociÄ ga za sobÄ jednak kolejne wyzwanie â odpowiedniego dopasowania kandydata z caĹym jego zapleczem umiejÄtnoĹci i doĹwiadczeĹ do optymalnego stanowiska, na ktĂłrym bÄdzie miaĹ szansÄ realizowaÄ siÄ zawodowo i czerpaÄ satysfakcjÄ z wykonywanych zadaĹ.
â Z naszych analiz wynika, iĹź ustandaryzowanie procesu rekrutacji w firmie przeĹoĹźyĹo siÄ na zmniejszenie rotacji wĹrĂłd pracownikĂłw zwĹaszcza aplikujÄ cych na stanowiska w dziaĹach produkcyjnych. SzczegĂłlnÄ uwagÄ przyĹoĹźyliĹmy do wprowadzenia rzetelnego badania kompetencji takich jak sprawnoĹÄ manualna czy rozumienie zapisĂłw, np. instrukcji. RĂłwnowaĹźnym elementem rekrutacji jest takĹźe przejrzysta informacja â zarĂłwno w przypadku systemu wynagrodzeĹ i premii, jak i specyfiki wykonywanych czynnoĹci. Z tego wzglÄdu czÄĹciÄ procedury kwalifikacyjnej jest spacer po firmie, podczas ktĂłrego kandydaci zapoznajÄ siÄ z zadaniami na poszczegĂłlnych stanowiskach i rozmawiajÄ ze swoim potencjalnym przeĹoĹźonym â tĹumaczy Joanna Jeziorowska, Dyrektor HR w Grupie OKNOPLAST. â Takie holistyczne spojrzenie na pracÄ w naszej organizacji umoĹźliwia kandydatom podjÄcie decyzji na podstawie szczegĂłĹowej wiedzy, co minimalizuje ryzyko rozbieĹźnoĹci oczekiwaĹ â dodaje.
Krok drugi: wdroĹźenie
RĂłwnie waĹźnym momentem, niejednokrotnie decydujÄ cym z perspektywy kandydatĂłw, jest proces wdroĹźenia w nowe obowiÄ zki i funkcjonowanie firmy. W Grupie OKNOPLAST jest on dokĹadnie zaplanowany juĹź od pierwszego dnia pracy, przed ktĂłrym pracownik dostaje wiadomoĹÄ mailowÄ z informacjÄ , jak bÄdzie wyglÄ daĹ jego pierwszy kontakt z przedsiÄbiorstwem, kogo pozna, czego siÄ moĹźe spodziewaÄ. NastÄpnie nowo zatrudniony czĹonek zespoĹu uczestniczy w cyklu spotkaĹ z doĹwiadczonymi specjalistami Grupy OKNOPLAST. JuĹź na samym starcie opracowywana jest ĹcieĹźka rozwoju w oparciu o istniejÄ cÄ matrycÄ umiejÄtnoĹci. Pracownicy produkcyjni, nim przejmÄ swoje podstawowe zadania, na ok. 2 tygodnie trafiajÄ na liniÄ szkoleniowÄ , gdzie uczÄ siÄ pod okiem trenera. Później szkolÄ siÄ juĹź w konkretnej brygadzie, pozostajÄ c pod opiekÄ wyznaczonego brygadzisty, co rĂłwnieĹź trwa ok. 2 tygodni. CaĹy proces wdraĹźania nowego pracownika trwa jednak ĹÄ cznie 3 miesiÄ ce. Procedura wyglÄ da podobnie takĹźe w przypadku pracownikĂłw biurowych, ktĂłrzy juĹź na samym poczÄ tku otrzymujÄ opiekuna przedstawiajÄ cego im wiedzÄ na temat firmy oraz biorÄ udziaĹ w serii spotkaĹ i szkoleĹ.
Krok trzeci: warunki pracy
Do czynnikĂłw majÄ
cych niebagatelny wpĹyw na obniĹźenie rotacji bez wÄ
tpienia naleĹźÄ
rĂłwnieĹź warunki samego zatrudnienia. W zwiÄ
zku z tym wszyscy pracownicy Grupy OKNOPLAST majÄ
umowÄ o pracÄ, a firma zapewnia dofinansowanie dojazdĂłw samochodem i komunikacjÄ
miejskÄ
czy kursĂłw jÄzykĂłw obcych. Co wiÄcej, do systemu gratyfikacji pracownikĂłw wliczajÄ
siÄ róşnego rodzaju benefity, takie jak abonament prywatnej opieki medycznej, ubezpieczenie, karty sportowe, abonament do automatĂłw z przekÄ
skami czy okolicznoĹciowe karty przedpĹacone. PrzedsiÄbiorstwo wspiera zespóŠponadto poprzez pomoc w sfinansowaniu marzeĹ zwiÄ
zanych z pasjÄ
, np. udziaĹu w imprezie sportowej, jak rĂłwnieĹź dofinansowanie szkoleĹ i studiĂłw. To element budowania przyjaznej przestrzeni pracy, ktĂłry pozostaje rĂłwnie waĹźny, jak tworzenie dobrej atmosfery na co dzieĹ. Tu kluczowe znaczenie majÄ
menadĹźerowie, wspĂłĹpracownicy oraz polityka personalna. PodstawowÄ
wartoĹciÄ
dla Grupy OKNOPLAST pozostaje bowiem druĹźyna.
Rotacja spada
â DĹugofalowa, konsekwentna strategia HR przynosi wymierne rezultaty. Na podstawie danych z ostatnich 3 lat w Grupie OKNOPLAST obserwujemy tendencjÄ malejÄ cÄ w obszarze rotacji pracownikĂłw. W 2017 r. wynosiĹa ona 3,5% w segmencie produkcyjnym, w kolejnym roku juĹź 3%, a w roku 2019 â zaledwie 2,6%. Z kolei wĹrĂłd pracownikĂłw w dziaĹach administracyjnoâbiurowych w 2017 i 2018 r. odnotowaliĹmy rotacjÄ na poziomie 1,9%, natomiast w tym roku siÄga ona jedynie 1% â podsumowuje Joanna Jeziorowska.
OKNOPLAST
press box