Jak to zrobić, czyli montujemy bramę garażową
Jak skutecznie zamontować bramę garażową, by służyła nam przez lata? Z tym pytaniem warto zwrócić się do ekspertów firmy Normstahl. W oparciu o ich doświadczenie przybliżamy temat montażu bram oraz pokazujemy, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć typowych błędów.
Przed przystąpieniem do montażu powinniśmy zastanowić się, jaki typ bramy będzie najbardziej odpowiedni w danym przypadku. Wybierając pomiędzy najpopularniejszymi propozycjami musimy rozważyć warunki, w jakich brama będzie później pracować, a następnie tak dobrać rozwiązanie, by nie tylko dobrze komponowało się z całością, ale również by nic nie przeszkadzało w jego użytkowaniu. „Decyzja, czy montowana brama powinna być uchylna czy segmentowa często zależy nie tylko od preferencji użytkownika, ale również od konstrukcji samego garażu czy jego położenia względem ulicy. Źle dobrany typ bramy może zaowocować trudnościami w późniejszym użytkowaniu oraz obniżeniem poziomu bezpieczeństwa. Dlatego też dobrze jest gruntownie przemyśleć kwestię wyboru konkretnego rozwiązania lub też skontaktować się z doświadczonym specjalistą, który pomoże nam dobrać bramę najbardziej odpowiednią dla naszego garażu” radzi Katarzyna Welik z firmy Normstahl.
Gdy wybór bramy mamy już za sobą, następnym bardzo ważnym krokiem jest odpowiednie przygotowanie otworu bramy. Jest to o tyle ważne, że bez jego odpowiedniego przygotowania zamontowanie bramy może okazać się niemożliwe. Do najczęstszych błędów uniemożliwiających późniejszy montaż należą: krzywizna węgarków, krzywizna nadproża, nierówności powierzchni ścian i nadproża oraz nierówności powierzchni posadzki. Wyeliminowanie tych problemów da nam gwarancję, że zamontowana brama będzie szczelna oraz nie będzie się zacinać. Przed przystąpieniem do samego montażu w przypadku wszystkich rodzajów bram, za wyjątkiem bramy uchylnej należy również otynkować nadproże, a podłogę wyłożyć posadzką, bowiem wykonanie tych prac w późniejszym terminie może nie tylko pobrudzić nową bramę, ale również zmienić wymiary otworu. Z kolei pozostawione nierówności będą powodowały blokowanie się bramy i utrudniały jej otwieranie. Dodatkowo bardzo ważne jest prawidłowe wypoziomowanie podłogi, ponieważ jakiekolwiek krzywizny w jej powierzchni mogą prowadzić nie tylko do niepotrzebnych strat ciepła, ale również są miejscem, które może wykorzystać potencjalny włamywacz. „Nie można przecenić roli, jaką podczas montażu bramy garażowej pełni przygotowanie otworu, w którym będzie montowana, ponieważ na dobrą sprawę to od niego zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Źle wykonany otwór spowoduje, że zamontowana brama będzie w najlepszym razie nieszczelna, a w najgorszym – jej instalacja będzie niemożliwa.”
Po zakończeniu przygotowań, możemy przystąpić do samego montażu. Opisana poniżej procedura dotyczy bram segmentowych, jednak po drobnych modyfikacjach pomoże w montażu dowolnego rodzaju drzwi. Pierwszym krokiem, i to bez względu na typ montowanej bramy, jest niewątpliwie przygotowanie prowadnic, po których poruszać się będzie skrzydło bramy. I tu ponownie musimy wykazać się bardzo dużą starannością, ponieważ niepoprawne ich przymocowanie może utrudnić swobodny ruch bramy, a w ekstremalnych przypadkach zaowocować koniecznością demontażu całej konstrukcji. Następnym krokiem jest przymocowanie metalowego wałka wyposażonego w specjalną sprężynę, która napina się podczas zamykania bramy. Jest to bardzo ważny element całej konstrukcji, ponieważ ten element równoważy ciężar całej bramy, przez co siła potrzebna do jej otwarcia jest niewielka, a cały proces przebiega łatwo i bez wysiłku, nawet jeśli nie dysponujemy zbyt dużą siłą fizyczną.
Gdy całą konstrukcja podtrzymująca jest gotowa, można przystąpić do umieszczania w niej poszczególnych paneli. Pracę tą zaczynamy od dolnego segmentu do którego krawędzi przymocowujemy dolne okucia rolek prowadzących oraz uszczelkę zabezpieczającą przed przedostawaniem się do środka wody oraz wiatru. Po ustawieniu w prowadnicach pierwszego panelu oraz dokładnym jego wypoziomowaniu, przystępujemy do montażu kolejnych umieszczając je po kolei w prowadnicy, a następnie łącząc ze sobą przykręcając zawiasy. Końcowym etapem całego przedsięwzięcia jest zamocowanie wewnętrznego rygla, uniemożliwiającego osobom niepowołanym otwarcie naszego garażu.
Montaż bramy garażowej jest niewątpliwie procesem pracochłonnym oraz dość skomplikowanym dla ludzi nie mających doświadczenia w tego typu pracach. Błędy popełnione na którymkolwiek etapie mogą zaowocować nie tylko problemami z późniejszą obsługą, ale również narażeniem na niebezpieczeństwo włamania. Dlatego warto zastanowić się nad zatrudnieniem wykwalifikowanej ekipy, która pomoże nam w całym przedsięwzięciu.
NORMSTAHL brama segmentowa górna g60, cena od 2447 PLN
NORMSTAHL brama segmentowa górna EUROSTYLE, cena od 4321 PLN
NORMSTAHL brama segmentowa boczna TOP, cena od 4321 PLN
Producent: Normstahl, Infolinia: 0 801 15 65 60, www.normstahl.pl
13 stycznia 2010
{jcomments on}