Kim są klienci trójmiejskich deweloperów?

Poszukujący własnego „M” mieszkańcy Trójmiasta mają od 26 do 30 lat, mieszkają w swoim mieście od urodzenia, są małżeństwem ze stosunkowo krótkim stażem lub zamierzają się pobrać w niedługim czasie, chcą kupić mieszkanie, aby się usamodzielnić, a ich miesięczny dochód na gospodarstwo domowe wynosi od 3 do 4 tys. zł netto. Takie wnioski można wyciągnąć z raportu redNet Consulting dotyczącego profilu klientów trójmiejskiego rynku mieszkaniowego.

Jak wynika z raportu, potencjalni nabywcy trójmiejskich mieszkań to głównie osoby młode w przedziale wiekowym 26-30 lat – stanowią oni 36% wszystkich aktualnie zainteresowanych zakupem mieszkania. Kolejne, pod względem liczebności, grupy to osoby w wieku 21-25 lat (18,3%) i 31-35 lat (15,6%). Najwięcej ankietowanych mieszka w Trójmieście od urodzenia – stanowią oni ponad 40% wszystkich zapytanych. 15% z nich mieszka tu od ponad 10 lat i 13,1% – od 5 lat. Pozostali to ci, którzy sprowadzili się po 2005 roku bądź też dopiero zamierzają to zrobić.

Wśród zainteresowanych zakupem nieruchomości dominują młode małżeństwa oraz pary zamierzające w niedługim czasie zawrzeć związek małżeński (łącznie 34,9%). Single stanowią 29%, a małżeństwa z ponad 3-letnim stażem – 21,5%. 62,7% respondentów nie posiada obecnie dzieci, z czego jednak 29,2% planuje je mieć w najbliższym czasie.

Wśród potencjalnych nabywców mieszkań dominują osoby o dochodach netto gospodarstwa domowego na poziomie 3–4 tys. zł (20,7%). Duża grupa deklaruje jednak miesięczny dochód poniżej 3 tys. zł (14% – dochód poniżej 2 tys. zł i 17,1% – od 2001 do 3000 zł). Są to m.in. studenci oraz osoby, które dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową – im w zakupie mieszkania będą najczęściej pomagać rodzice.

43,4% ankietowanych nie ma jeszcze własnej nieruchomości i planowany zakup ma być pierwszym w ich życiu. Są to osoby o wyjątkowo silnej motywacji, które najprawdopodobniej nie będą chciały zbyt długo odkładać w czasie decyzji o zakupie. Warto jednak zaznaczyć, że niemal 45% badanych odpowiedziało, że posiada już mieszkanie, a 9,2% – dom. Te osoby chcą najczęściej zamienić nieruchomość na większą lub znajdującą się w lepszej lokalizacji.

Jako główne powody zakupu mieszkania czy domu ankietowani wskazali: chęć usamodzielnienia się (43,9%), zmianę lokalizacji na atrakcyjniejszą (16,5%) i zamianę mniejszej nieruchomości na większą (14,8%). Zdecydowanie mniej popularne okazały zakupy inwestycyjne – wskazało na nie zaledwie kilka procent respondentów.

redNet Property Group

{jcomments on}