- Pompy ciepła w już istniejących budynkach - czy to ma sens?
- Budujący i remontujący coraz częściej wybierają zewnętrzne drzwi marki NITUS
- G-U: Pochwyt ze zintegrowanym czytnikiem ekey dLine
- Drużyna sponsorowana przez Aluron została Wicemistrzem Polski 2023/2024
- Okna PVC pod lupą: wszystko, co powinieneś wiedzieć, zanim je zamontujesz
Okna Premium staĹy siÄ standardem
RosnÄ ce standardy prawne i koszty energii sprawiajÄ , Ĺźe Polacy inwestujÄ w coraz lepszej jakoĹci materiaĹy budowlane. O sprawdzonych prognozach na rynku budowlanym rozmawiamy z Markiem MÄdrkiem, dyrektorem sprzedaĹźy systemĂłw okiennych z PVC na EuropÄ WschodniÄ w SchĂźco International Polska.
BudujÄ c nowy dom, Polacy starannie kalkujÄ kaĹźdy wydatek i dotyczy to takĹźe okien. Czy to podejĹcie jakoĹ siÄ zmienia?
Zdecydowanie tak. Jeszcze w latach 90. panowaĹo przekonanie, Ĺźe okno z PVC to produkt jednolity, nie zwracano wiÄkszej uwagi na parametry, a o zakupie decydowaĹa cena. Teraz ĹwiadomoĹÄ w tym zakresie jest zupeĹnie inna. Klienci majÄ znacznie wiÄkszÄ wiedzÄ na temat swoich potrzeb i parametrĂłw okien. ChÄtnie szukajÄ informacji w Internecie i nie muszÄ juĹź rozmawiaÄ z handlowcami. DuĹźo siÄ zmieniĹo takĹźe w prawie budowlanym. Wymagania zwiÄ zane z oszczÄdnoĹciÄ energii wzrosĹy, a ciepĹe okna staĹy siÄ wymogiem. Gdy wchodziĹem do tej branĹźy, standardem byĹy systemy okienne bazujÄ ce na profilach trĂłjkomorowych, ktĂłre cechowaĹy siÄ niskÄ jak na dzisiejsze czasy izolacyjnoĹciÄ cieplnÄ Uw na poziomie 2,0 â 2,5 W/m2K. Potem przyszedĹ czas na cieplejsze profile piÄciokomorowe, a dzisiaj juĹź idziemy w kierunku okien pasywnych, o wspĂłĹczynniku Uw nawet poniĹźej 0,8 W/m2K. Stolarka o gorszych parametrach jest juĹź praktycznie w odwrocie, a klienci coraz czÄĹciej wybierajÄ nawet cieplejsze okna niĹź wymaga tego prawo. My ten trend przewidzieliĹmy wczeĹniej i konsekwentnie rozwijaliĹmy ofertÄ wysokiej jakoĹci okien wtedy, gdy inni konkurowali cenÄ .
Na czym budujecie WaszÄ strategiÄ rozwoju firmy i jak siÄ sprawdza?
Od samego poczÄ tku nie byliĹmy zainteresowani masowÄ sprzedaĹźÄ naszych systemĂłw. SkoncentrowaliĹmy siÄ na stosunkowo wÄ skim jak na tamte czasy segmencie okien Premium i nastawiliĹmy siÄ na stopniowy wzrost. PatrzÄ c na rynek niemiecki czy skandynawski wiedzieliĹmy, Ĺźe rĂłwnieĹź w Polsce nastÄ pi przeĹom. W tej chwili sprzedajemy wiÄcej cieplejszych systemĂłw o gruboĹci powyĹźej 80 mm niĹź 70 mm. Polacy bogacÄ siÄ i oprĂłcz energooszczÄdnej stolarki poszukujÄ takĹźe rozwiÄ zaĹ antywĹamaniowych o potwierdzonej klasie RC2. JeĹli chodzi o rozwĂłj firmy, to generalnie nasza sprzedaĹź wzrasta rok do roku o kolejne miliony euro. Lata 2018 i 2019 byĹy dla nas bardzo dobre i w dalszym ciÄ gu notujemy duĹźe wzrosty. Zdecydowanie przekroczyliĹmy zakĹadany plan. RoĹniemy szybciej niĹź rynek.
Jak na te zmiany zareagowaĹy polskie firmy produkujÄ ce okna?
MuszÄ powiedzieÄ, Ĺźe tempo ich rozwoju przerosĹo nasze oczekiwania. Polskie firmy dobrze zuĹźytkowaĹy dotacje unijne, zmodernizowaĹy linie produkcyjne i wykonaĹy olbrzymiÄ pracÄ na rynkach zagranicznych. W ostatnich latach eksport nawet jeszcze bardziej wzrĂłsĹ. MĂłwi siÄ, Ĺźe nasze rodzime firmy sÄ obecnie numerami jeden i dwa wĹrĂłd najwiÄkszych eksporterĂłw okien. Wielu polskich producentĂłw sukcesywnie dziaĹa na najwiÄkszych dla nas rynkach zagranicznych â gĹĂłwnie w Niemczech, ale teĹź we Francji i krajach Beneluxu. Ĺťeby eksportowaÄ i dobrze zarobiÄ, trzeba byÄ dobrze zorganizowanym i oferowaÄ coĹ wiÄcej niĹź niska cena. DuĹźo firm rozwinÄĹo siÄ wĹaĹnie dziÄki systemom SchĂźco i przekonaĹo siÄ, Ĺźe moĹźna produkowaÄ na droĹźszych profilach i notowaÄ wzrosty. Sukcesy wielu firm potwierdzajÄ tÄ prawidĹowoĹÄ i jest ona widoczna nie tylko na rynkach zagranicznych, ale teĹź w Polsce. Warto zaznaczyÄ, Ĺźe coraz wiÄcej firm zagranicznych szuka partnerĂłw do wspĂłĹpracy w naszym kraju. ZauwaĹźyliĹmy teĹź, Ĺźe rosnÄ ca liczba firm, a nawet dilerĂłw z Europy Zachodniej prĂłbuje uruchamiaÄ produkcjÄ w Polsce.
A jakie bÄdÄ okna przyszĹoĹci? W jakim kierunku zmierza rozwĂłj stolarki okiennej i ogĂłlniej budownictwa?
Kluczowym czynnikiem bÄdzie na pewno dostarczanie rozwiÄ zaĹ pozwalajÄ cych zredukowaÄ zapasy magazynowe i uproĹciÄ procesy logistyczne. Systemy bÄdÄ wiÄc coraz bardziej uniwersalne, profile Ĺatwiejsze w obrĂłbce, coraz bardziej kompatybilne. JeĹli chodzi o samÄ technologiÄ okiennÄ , na rynku PVC ciÄĹźko obecnie mĂłwiÄ o przeĹomie. OczywiĹcie, te rozwiÄ zania mogÄ byÄ coraz bardziej energooszczÄdne i dawaÄ wiÄkszy komfort uĹźytkowania, ale to bÄdÄ tylko udoskonalenia tego, co juĹź istnieje. OgĂłlne tendencje zmierzajÄ w kierunku coraz wiÄkszych przeszkleĹ, inteligentnych domĂłw i cyfryzacji procesĂłw. Smartfony staĹy siÄ codziennoĹciÄ i szukamy dla nich nowych zastosowaĹ. JuĹź dziĹ mogÄ zastÄ piÄ klucze i pozwalajÄ na sterowanie domem z dowolnego miejsca. Takie sÄ oczekiwania mĹodego pokolenia i musimy na nie odpowiadaÄ. W 2020 roku na targach Fensterbau Frontale w Norymberdze bÄdziemy pokazywaÄ nasze nowoĹci w segmencie PVC i myĹlÄ, Ĺźe rĂłwnieĹź pod tymi wzglÄdami zadowolÄ wspĂłĹczesnych odbiorcĂłw.
Marek MÄdrek, dyrektor sprzedaĹźy systemĂłw okiennych z PVC na EuropÄ WschodniÄ
w SchĂźco International Polska
WiÄcej informacji o produktach firmy SchĂźco znajdÄ PaĹstwo na stronie: www.schueco.pl
SchĂźco â Systemowe rozwiÄ
zania okien, drzwi i fasad
Grupa SchĂźco z siedzibÄ
w Bielefeld rozwija i sprzedaje systemy okienne, drzwiowe i fasadowe. Na obecnÄ
i przyszĹÄ
pozycjÄ lidera w branĹźy technologii i usĹug pracuje ponad 5400 osĂłb zatrudnionych na caĹym Ĺwiecie. Jako specjalista od powĹok budynkĂłw o charakterze mieszkaniowym i komercyjnym, SchĂźco oferuje, oprĂłcz innowacyjnych produktĂłw, takĹźe doradztwo i rozwiÄ
zania cyfrowe na kaĹźdym etapie procesu budowlanego â od pomysĹu i wzornictwa aĹź po wykonawstwo i montaĹź. Z firmÄ
SchĂźco wspĂłĹpracuje 12000 firm partnerskich, deweloperĂłw, architektĂłw i inwestorĂłw na caĹym Ĺwiecie. Firma dziaĹa aktywnie w ponad 80 krajach i osiÄ
gnÄĹa w 2018 roku obrĂłt w wysokoĹci 1,670 miliarda euro. WiÄcej informacji na stronie www.schueco.pl
SchĂźco International Polska
press box