Rozmowa z Ignacym Peteckim, wĹaĹcicielem firmy PETECKI
Gratulacje za okno Future Energy, ktĂłre wyróşniono gĹĂłwnÄ nagrodÄ Wystawy Innowacji 2019. SkÄ d pomysĹ na ten produkt?
Wynika on z misji naszej firmy, ktĂłrÄ jest zmierzanie ku doskonaĹoĹci. 25 lat temu tworzyĹem jÄ wraz z ĹźonÄ , ktĂłra byĹa wtedy studentkÄ ostatniego roku medycyny. Do dziĹ mimo, Ĺźe nasze branĹźe znacznie róşniÄ siÄ od siebie misja/wizja firmy jest dla nas kluczowa. Nie oglÄ damy siÄ za siebie lecz wpatrujemy siÄ w przyszĹoĹÄ. To w niej liczyÄ siÄ bÄdzie ekologia, czysta energia i jej oszczÄdzanie. Oknem Future Energy tworzymy nowÄ ĹcieĹźkÄ tej przyszĹoĹci, ktĂłrÄ tworzy otwartoĹÄ na nowoĹci. ByÄ moĹźe dzisiaj jeszcze ludzie nie potrzebujÄ masowo okien, ktĂłre produkujÄ prÄ d. Jestem jednak przekonany, Ĺźe za kilka lat bÄdzie to coĹ, bez czego nie bÄdÄ potrafili i nie bÄdÄ chcieli siÄ obejĹÄ. Na tym polega rozwĂłj cywilizacyjny.
To takie trochÄ wizjonerskie podejĹcie do biznesu?
Jak pan widzi w moim gabinecie wisi portret Steveâa Jobsa, wizjonera, ktĂłry powiedziaĹ, Ĺźe ludzie nie wiedzÄ tak naprawdÄ czego bÄdÄ potrzebowaÄ w przyszĹoĹci. To my, kreatorzy stwarzamy to, czego mogÄ potrzebowaÄ, co bÄdzie dla nich dostatecznie uĹźyteczne. Jobs wzorowaĹ siÄ takĹźe na Henrym Fordzie. Ten nietuzinkowy czĹowiek zauwaĹźyĹ natomiast, Ĺźe gdyby w czasach jego rozwoju zapytaÄ czego potrzebujÄ do podróşowania, odpowiedzieliby zapewne: szybszych koni. Dopiero Ford wskazaĹ, Ĺźe zamiast tego mogÄ potrzebowaÄ dobrych, szybkich, a tanich samochodĂłw. A tym samym konie odeszĹy w zapomnienie. To wĹaĹnie tacy wizjonerzy jak Ford czy Jobs pokazujÄ ludziom, Ĺźe mogÄ chcieÄ czegoĹ caĹkiem innego niĹź dotychczas. CzegoĹ nowego.
A teraz Ignacy Petecki z Ĺodzi pokazuje ludziom czego mogÄ oczekiwaÄ od okien?
ZachowujÄ c proporcje muszÄ powiedzieÄ, Ĺźe ci wizjonerzy inspirujÄ mnie wĹaĹnie do myĹlenia o przyszĹoĹci, takĹźe o przyszĹoĹci mojego biznesu. A Ĺźe nie ma przyszĹoĹci bez innowacyjnoĹci, to rĂłwnieĹź ja prĂłbujÄ wprowadzaÄ udoskonalenia, ktĂłrych w przyszĹoĹci mogÄ potrzebowaÄ moi klienci. Chodzi aspekty, ktĂłre bÄdÄ podnosiĹy komfort ich Ĺźycia. Dzisiaj mam przekonanie, Ĺźe technologia okien Future Energy wytycza nam przyszĹoĹÄ, nadaje kierunek myĹlenia o oknach, czy tego chcemy czy teĹź nie. Zatem kto szybciej jÄ wdroĹźy ten uzyska przewagÄ rynkowÄ , ten bÄdzie liderem rynku. OczywiĹcie, Ĺźe nie bÄdzie to proste bo dzisiaj jeszcze nie ma na to duĹźego popytu. To zjawisko naleĹźy dopiero wykreowaÄ. Ale jak pan zauwaĹźyĹ jestem jednym z pierwszych, ktĂłry juĹź zrobili krok w tym kierunku.
Postrzegam Future Energy Line juĹź nie jako okno, ale jako urzÄ dzenie produkujÄ ce energiÄ. Ono bÄdzie wymagaĹo chyba jednak wyĹźszych kompetencji w ich instalowaniu?
Bardzo sĹuszna uwaga. Tego okna nie wystarczy wyprodukowaÄ, ale trzeba zapewniÄ holistyczny program, dziÄki ktĂłremu klient bÄdzie mĂłgĹ cieszyÄ siÄ jego funkcjonalnoĹciÄ i wieloletnim uĹźytkowaniem. To teĹź jest pole do modernizacji rozwiÄ zaĹ, w czym specjalizujemy siÄ juĹź od lat. Nasze nowatorstwo w usĹugach montaĹźowych ukazywaliĹmy wtedy, kiedy inni w ogĂłle nie zwracali na to uwagi. Od zawsze stosowaliĹmy wysokojakoĹciowych materiaĹĂłw do montaĹźu, badaliĹmy jakoĹÄ montaĹźu, jego dokĹadnoĹÄ i efekty cieplne. UĹźywaliĹmy do tego nawet kamer termowizyjnych. Dzisiaj jednak to juĹź nie wystarcza. I to nie jest jedyny powĂłd dla ktĂłrego chcemy pĂłjĹÄ dalej. WiosnÄ wprowadzimy szeroko zakrojony program zwiÄkszajÄ cy jakoĹÄ obsĹugi, w ramach wspĂłĹpracy inwestorskich. Mam nadziejÄ, Ĺźe wyznaczymy tym samym nowe, wyĹźsze standardy obsĹugi klienta. BÄdzie to takĹźe element naszego wyróşnienia siÄ na rynku, kolejnej nowoĹci.
CoĹ wiÄcej o tym? Bo przyznaÄ muszÄ, Ĺźe sposĂłb pracy waszych montaĹźystĂłw zawsze wyróşniaĹ siÄ spoĹrĂłd innych.
Na tym polegaĹa nasza innowacja w usĹugach. JuĹź 20 lat temu nasi montaĹźyĹci wchodzÄ c do mieszkania na wymianÄ zakĹadali ochraniacze na buty, a elementem wyposaĹźenia ekipy byĹ odkurzacz do posprzÄ tania po sobie. Na klatce schodowej, na kaĹźdej klamce wieszaliĹmy przywieszkÄ z informacjÄ o prowadzonych pracach i przewidywanej godzinie ich zakoĹczenia. SÄ siedzi nie tylko byli mniej zdenerwowani, ale jeszcze zapraszali do siebie, Ĺźeby wyceniÄ im koszty ewentualnej wymiany okien albo podregulowaÄ okucia. To byĹa autentyczna nowoĹÄ. Na zakoĹczenie prac natomiast klient otrzymywaĹ bezpĹatnie komplet materiaĹĂłw do pielÄgnacji okien. To zbudowaĹo naszÄ markÄ na ĹĂłdzkim rynku. Od tego roku pĂłjdziemy krok dalej. Chcemy daÄ klientom pewnoĹÄ, Ĺźe dokonali wĹaĹciwego wyboru zlecajÄ c nam te prace. Wszystko bÄdzie udokumentowane, zoptymalizowane i przejrzyste.
WĹaĹnie ten przykĹad pokazuje, Ĺźe na jakoĹÄ marki Petecki pracuje nie tylko prezes ze swojÄ ĹźonÄ , ale kaĹźdy pracownik, ktĂłry ma kontakt z klientem?
KaĹźdy pracownik. TakĹźe ten, ktĂłry nie ma kontaktu z klientem. JeĹli chce siÄ byÄ najlepszym to trzeba pozyskaÄ do swojego pomysĹu najlepszych ludzi. A to juĹź jest proces, bo najlepszym moĹźna staÄ siÄ dopiero po jakimĹ czasie. Kiedy wiÄc juĹź wyszkoli siÄ takich pracownikĂłw, kiedy nabiorÄ oni doĹwiadczenia, to nastÄpnie wskazane jest ich teĹź utrzymaÄ w organizacji. A Ĺźeby to uzyskaÄ waĹźna jest identyfikacja z firmÄ , wspĂłlne realizowanie celĂłw, chÄÄ bycia najlepszym. KaĹźdy z nich na co dzieĹ buduje wizerunek firmy, niezaleĹźnie od tego czy produkuje, prowadzi kadry, sprzedaje czy teĹź montuje. To dlatego sztukÄ jest odpowiednie dobranie ludzi, ich wĹaĹciwe wyksztaĹcenie oraz jasne okreĹlenie zadaĹ. Kluczem jest zaufanie im, szczeroĹÄ oraz stworzenie moĹźliwoĹci do podejmowania decyzji. W centrum kaĹźdego biznesu musi byÄ przede wszystkim czĹowiek i zespĂłĹ, ktĂłry on wspĂłĹtworzy.
MenedĹźer wiÄc jest trochÄ jak selekcjoner piĹkarski, ktĂłry dobiera kadrÄ, trenuje i wyznacza zadania?
Bardziej adekwatne chyba byĹoby porĂłwnanie do roli dyrygenta w orkiestrze, ktĂłry okreĹla tempo pracy, tempo zmian i rozwoju. ZespóŠw firmie jest bardziej jak orkiestra niĹź druĹźyna piĹkarska – to grono zdolnych indywidualnoĹci, ktĂłre w harmonii muszÄ wygraÄ doĹÄ szczegĂłĹowo rozpisanÄ partyturÄ, a kaĹźdy faĹsz da siÄ usĹyszeÄ. Zadaniem dyrygenta jest dobranie sobie zespoĹu, okreĹlenie utworu do zagrania, wspĂłlne wyÄwiczenie tego i takie zgranie, Ĺźe wykonanie bÄdzie sukcesem. Ale ten sukces nie zaleĹźy od samego dyrygenta â jego jest pomysĹ i wizja â to sukces kaĹźdego pojedynczego muzyka, ktĂłry braĹ w tym udziaĹ.
ZaleĹźny chyba jednak trochÄ takĹźe od instrumentu na jakim ma szansÄ zagraÄ?
I to nas trochÄ róşni od orkiestr symfonicznych, gdzie muzycy majÄ wĹasne instrumenty. W firmie oczywiĹcie te instrumenty musi dostarczyÄ organizacja. BÄdÄ to wiÄc odpowiednie technologie, maszyny, narzÄdzia, procedury, marketing, ale teĹź programy szkoleniowe podnoszÄ ce kwalifikacje. Ze szkoleniami, z ciÄ gĹym doksztaĹcaniem nierozerwalnie zwiÄ zany jest rozwĂłj technologiczny, ale teĹź rozwĂłj caĹej organizacji. A nie ma rozwoju bez innowacji â to jak awers i rewers tej samej monety. WdraĹźamy wiÄc nowe standardy sĹuĹźÄ ce nieustannemu progresowi. Wiedza jest wiÄc naszym bogactwem. W obecnym sezonie bÄdziemy chcieli podzieliÄ siÄ niÄ z naszymi partnerami handlowymi. WierzÄ, Ĺźe na rynku zwyciÄĹźÄ ci, ktĂłrzy bÄdÄ posiadaÄ wiedzÄ. I tÄ wartoĹÄ dodanÄ chcÄ przekazaÄ partnerom, aby zaraziÄ ich naszÄ wizjÄ oraz strategiÄ Â firmy. ChciaĹbym aby ich dziaĹania byĹy spĂłjne z naszymi. Ostatecznym celem jest zadowolenie klienta, Ĺźe wybraĹ naszÄ wspĂłlnÄ ofertÄ, satysfakcja z powodu dokonanego wyboru. MiarÄ sukcesu bÄdzie natomiast wzrost obrotĂłw w naszych salonach i niepowtarzalna jakoĹÄ usĹug pozwalajÄ ca realizowaÄ coraz wyĹźsze marĹźe.
Warunkiem sukcesu na tym polu jest jednak najwyĹźszej klasy doradztwo techniczne…
A to wĹaĹnie jest kolejna nasza przewaga oparta na wiedzy. Nasi handlowcy czy sprzedawcy w salonach zawsze byli dobrymi doradcami, gdyĹź to wynikaĹo ze specyfiki naszych produktĂłw. Zawsze stawialiĹmy na jakoĹÄ, nigdy nie sprzedawaliĹmy najniĹźszÄ cenÄ . U nas nie ma podawania z pĂłĹki, zawsze chodzi o krojenie garnituru na miarÄ. Ten garnitur nie moĹźe byÄ ani za duĹźy ani za maĹy. To nie moĹźe byÄ za drogie ani za tanie. Inne okna doradzÄ do garaĹźu czy budynku gospodarczego, inne do rezydencji, a jeszcze inne do domku jednorodzinnego. To musi byÄ program indywidualnie dobrany do potrzeb klienta, do jego preferencji, do jego poczucia estetyki. Sprawny i dobry doradca zawsze bÄdzie potrafiĹ tak doradziÄ, ale musi byÄ wyposaĹźony w wiedzÄ i musi jÄ stale uaktualniaÄ. To jest warunek sine qua non fachowego doradztwa technicznego.
SzczegĂłlnie przy tak szerokim asortymencie, jaki ma paĹska firma?
To efekt przemyĹlanego róşnicowania naszej oferty, ktĂłra juĹź od dawna pozwala klientom zaopatrzyÄ siÄ u jednego partnera, dajÄ cego ĹÄ cznÄ gwarancjÄ i biorÄ cego na siebie peĹnÄ odpowiedzialnoĹÄ. Dzisiaj niemal 100 proc. zamĂłwieĹ dla domkĂłw jednorodzinnych dotyczy u nas kompletu stolarki: i okien, i drzwi, i rolet, i bramy garaĹźowej. Ale teĹź stolarki przeciwwĹamaniowej, przeciwpoĹźarowej czy fasad. Naszym klientom najczÄĹciej nawet szkoda czasu na poszukiwanie innych rozwiÄ zaĹ. W ogromnym stopniu jest to efekt dobrego doradztwa w punkcie sprzedaĹźy, ale teĹź róşnorodnoĹci naszej oferty. Jako nieliczni chyba w kraju produkujemy okna tworzywowe w 3 róşnych zakĹadach, korzystajÄ c z 3 róşnych systemĂłw, a do tego okna, drzwi, fasady na dwĂłch róşnych systemach aluminiowych. OczywiĹcie bardzo trudno jest mieÄ takie moĹźliwoĹci, magazyny, narzÄdzia obrĂłbcze, poniewaĹź trzeba posiadaÄ do tego odpowiednich fachowcĂłw. Prowadzenie takiego biznesu jest 4-krotnie trudniejsze, niĹź pojedynczego zakĹadu. To wĹaĹnie jest kolejny element naszej innowacyjnoĹci: dopasowywanie siÄ organizacyjne do potrzeb klienta.
Czy podzieli pan opiniÄ, Ĺźe juĹź sama przedsiÄbiorczoĹÄ ma w swoich genach bycie innowacyjnym?
NiewÄ tpliwie kaĹźda firma bierze siÄ z jakiegoĹ pomysĹu na biznes. Im bardziej jest on nowatorski, tym wiÄksze szanse na sukces moĹźna z nim wiÄ zaÄ. W tym znaczeniu u podstaw wiÄkszoĹci przedsiÄwziÄÄ leĹźy jakaĹ innowacja, nowa wartoĹÄ. Ale u podstaw kaĹźdego biznesu leĹźÄ teĹź marzenia, czÄsto wiÄ ĹźÄ siÄ one z pieniÄdzmi. Warto natomiast zauwaĹźyÄ w biznesie takĹźe inne wartoĹci: czĹowieka, pracownika, partnera, przyjaciela i radoĹÄ jakÄ oni mogÄ nam dawaÄ. TakĹźe radoĹÄ realizacji marzeĹ, nie tylko wĹasnych, ale teĹź marzeĹ pracownikĂłw, partnerĂłw handlowych czy klientĂłw. Oni teĹź przecieĹź majÄ swoje troski i swoje marzenia. A my moĹźemy pomĂłc, by siÄ speĹniĹy. Ludzie i ich marzenia sÄ najwaĹźniejsi, bo przecieĹź jedna osoba nie zbuduje solidnej firmy.
Solidnej, czyli jakiej?
Prowadzonej porzÄ dnie, etycznie, zaspokajajÄ cej w miarÄ moĹźliwoĹci potrzeby wszystkich, caĹego ĹaĹcucha wartoĹci. Nie tylko wĹaĹciciela, takĹźe pracownikĂłw, klientĂłw, partnerĂłw handlowych. Solidna firma postÄpuje wĹaĹciwie nie tylko wobec swoich, ale i wobec konkurentĂłw, ktĂłrzy rĂłwnieĹź majÄ swoich pracownikĂłw, partnerĂłw i klientĂłw. PostÄpuje uczciwie wobec Ĺrodowiska, wobec wĹadz lokalnych i wobec fiskusa. Solidna firma jest otwarta na Ĺwiat, na innych ludzi i na dialog. Szeroko pojÄtÄ komunikacjÄ. Bo warto rozmawiaÄ, warto siÄ uĹmiechaÄ do siebie i warto siÄ wzajemnie szanowaÄ. Tylko na takim fundamencie da siÄ zbudowaÄ coĹ solidnego.
A czÄsto teĹź znaleĹşÄ przyjaĹşĹ?
Dla wiÄkszoĹci z nas biznes okienny jest pasjÄ Ĺźycia. To nas ĹÄ czy, to daje podstawy do wzajemnej sympatii, a niekiedy takĹźe przyjaĹşni. Ja mam dodatkowo to szczÄĹcie, Ĺźe firmÄ prowadzÄ wspĂłlnie z ĹźonÄ â ona jest moim najlepszych przyjacielem. Razem tworzymy strategiÄ firmowÄ od poczÄ tku jej istnienia, razem okreĹlamy cele i bierzemy wspĂłlnie odpowiedzialnoĹÄ za ich realizacjÄ. Wspaniale uzupeĹniamy siÄ i wspieramy wzajemnie nie tylko w Ĺźyciu prywatnym, ale rĂłwnieĹź w pracy. ĹmiaĹo mogÄ wyznaÄ, Ĺźe z tego powodu jestem ogromnie szczÄĹliwy. I kaĹźdemu ĹźyczÄ z caĹego serca nie tylko na ten rok ale teĹź na kaĹźdy kolejny, by towarzyszyĹo mu poczucie szczÄĹcia z tego co robi i w jakim otoczeniu. BÄ dĹşmy szczÄĹliwi i dawajmy szczÄĹcie innym.
Do tych piÄknych ĹźyczeĹ i ja siÄ przyĹÄ
czam, dziÄkujÄ
c za rozmowÄ.
RozmawiaĹ: Robert Klos / Forum BranĹźowe
Ignacy Petecki, lat 60. Doktor nauk ekonomicznych, od 25 lat aktywny na rynku stolarki, wĹaĹciciel firmy PETECKI. ZajmujÄ
go wszelkie dziedziny nauk humanistycznych, a najwiÄkszÄ
jego pasjÄ
jest praca.
Firma PETECKI
press box
Â