- Pompy ciepła w już istniejących budynkach - czy to ma sens?
- Budujący i remontujący coraz częściej wybierają zewnętrzne drzwi marki NITUS
- G-U: Pochwyt ze zintegrowanym czytnikiem ekey dLine
- Drużyna sponsorowana przez Aluron została Wicemistrzem Polski 2023/2024
- Okna PVC pod lupą: wszystko, co powinieneś wiedzieć, zanim je zamontujesz
Stolarka na obcasach. O pracÄ w branĹźy zapytaliĹmy ekspertki
WedĹug danych udostÄpnionych przez GUS roĹnie liczba kobiet zatrudnionych w sektorze budownictwa. WciÄ
Ĺź jednak branĹźa jest zdominowana przez mÄĹźczyzn. Jakie sÄ
najwiÄksze wyzwania, a co daje najwiÄcej satysfakcji kobietom, ktĂłre wybraĹy tÄ ĹcieĹźkÄ kariery? ZapytaliĹmy ekspertki.
Badania pokazujÄ , Ĺźe wspĂłĹczynnik aktywnoĹci ekonomicznej i poziomu wyksztaĹcenia kobiet i mÄĹźczyzn w Polsce siÄ wyrĂłwnaĹ. DziĹ wyĹźszym wyksztaĹceniem moĹźe siÄ pochwaliÄ podobna liczba kobiet i mÄĹźczyzn. W branĹźy budowlanej wciÄ Ĺź jednak widaÄ dominacjÄ mÄĹźczyzn, ktĂłrzy wedĹug danych GUS stanowiÄ 92% caĹego sektora, sytuacja na rynku siÄ jednak zmienia. DziĹ kobiety rĂłwnieĹź sÄ wĹaĹcicielkami firm, zasiadajÄ w zarzÄ dach spĂłĹek, obejmujÄ wysokie stanowiska kierownicze czy sÄ Ĺwietnymi fachowcami pomagajÄ cymi na co dzieĹ wybieraÄ stolarkÄ klientom.
ZapytaliĹmy ekspertki, ktĂłre swojÄ karierÄ zawodowÄ budujÄ wokóŠbranĹźy stolarki otworowej, o ich doĹwiadczenia wynikajÄ ce z codziennej pracy.
Katarzyna Rado z salonu stolarki RADO w Szczecinie:Â
NajwiÄkszym wyzwaniem dla osĂłb rozpoczynajÄ
cych swojÄ
przygodÄ ze stolarkÄ
jest zdobycie kompleksowej wiedzy na temat branĹźy i produktĂłw, kaĹźdy potrzebuje na to czasu, odpowiednich szkoleĹ i praktyki, pĹeÄ jest tu bez znaczenia. Nie bÄdÄ jednak ukrywaÄ, Ĺźe kobieta mĂłwiÄ
ca o ciepĹym montaĹźu, wspĂłĹczynniku przenikania ciepĹa, okuciach czy uszczelnieniach miÄdzyobwodowych wciÄ
Ĺź budzi wĹrĂłd niektĂłrych klientĂłw pozytywne zaskoczenie. W stolarce jest miejsce dla pasjonatek designu, automatyki, nowoczesnych rozwiÄ
zaĹ czy pasywnego budownictwa. BranĹźa potrzebuje kobiet, ktĂłre swojÄ
wraĹźliwoĹciÄ
na trendy tworzÄ
nowe kierunki rozwoju stolarki, mam nadziejÄ, Ĺźe bÄdzie nas coraz wiÄcej.
Joanna CypryaĹska z salonu stolarki ABR koĹo Warszawy (MichaĹĂłw-ReginĂłw):
W branĹźy stolarki budowlanej pracuje od ponad 20 lat, wspĂłĹpracujÄ c z firmÄ KRISPOL nieprzerwanie od 2003 r. Praca w firmie oferujÄ cej kompleksowÄ ofertÄ stolarki zwiÄ zana jest z ciÄ gĹym poszukiwaniem optymalnych rozwiÄ zaĹ dla klienta. Wymaga nieustannego poszerzania wiedzy zarĂłwno technicznej jak i handlowej. PrzyjÄĹo siÄ mĂłwiÄ, Ĺźe budownictwo jest branĹźÄ typowo mÄskÄ , niemniej jednak mamy wiele przykĹadĂłw pokazujÄ cych, Ĺźe kobiety bardzo dobrze odnajdujÄ siÄ w tej dziedzinie. Kompetencja i przyjazne nastawienie do klienta sÄ dla kobiet podstawÄ dziaĹania. Na poczÄ tku swojej kariery zawodowej spotykaĹam siÄ z wieloma sytuacjami w ktĂłrych klienci juĹź na starcie kwestionowali wiedzÄ kobiet w naszej branĹźy. ByĹ to czas w ktĂłrym trzeba byĹo udowadniaÄ, Ĺźe znamy siÄ na rzeczy. Obecnie sytuacja diametralnie siÄ zmieniĹa. W budownictwie pracuje wiele kobiet i nikogo nie dziwi nasz widok w biurze handlowym. ChoÄ nie ukrywam, Ĺźe na terenie budowy nadal czÄsto jesteĹmy odbierane z przymruĹźeniem oka. Dotychczasowe doĹwiadczenie pozwoliĹo mi wypracowaÄ taki styl pracy, ktĂłry obecnie sprawdza siÄ w naszej firmie bardzo dobrze. Kompetencja jest wyznacznikiem naszego dziaĹania, daje nam nie tylko przewagÄ konkurencyjnÄ , ale rĂłwnieĹź satysfakcjÄ z pracy i zadowolenie klientĂłw.
MaĹgorzata Biernacik, Regionalny Szef SprzedaĹźy w firmie KRISPOL:
UwaĹźam, Ĺźe branĹźy nie powinno siÄ dzieliÄ, kluczowe sÄ kompetencje, wiedza i przygotowanie do zawodu, a nie pĹeÄ. Bez wÄ tpienia praca jest peĹna wyzwaĹ, wymaga zaangaĹźowania, moim zdaniem kluczem do sukcesu jest wyznaczanie ambitnych celĂłw. DziĹ mogÄ powiedzieÄ, Ĺźe to ich realizacja daje mi satysfakcjÄ i energiÄ do dziaĹania. CzÄsto uwraĹźliwiam kobiety, ktĂłre sÄ wĹaĹcicielkami salonĂłw stolarki czy pracujÄ w dziaĹach handlowych i borykajÄ siÄ ze stereotypami, Ĺźe wiedza i kompetencje sÄ naszym kobiecym orÄĹźem, ktĂłre sytuuje nas zawsze na wysokiej, rĂłwniej mÄĹźczyznom, pozycji. Ĺťeby nie byÄ goĹosĹownÄ â firma KRISPOL uruchomiĹa projekt Akademii Eksperta, szkolÄ c na kaĹźdym etapie zaawansowania, nasi praktycy pomagajÄ podnieĹÄ poziom wiedzy z zakresu stolarki. MuszÄ przyznaÄ, Ĺźe regularne szkolenia i moĹźliwoĹci rozwoju oferowane przez pracodawcÄ byĹy dla mnie wsparciem, szczegĂłlnie istotnym na poczÄ tku kariery zawodowej. Mimo, iĹź jestem jedynym Regionalnym Szefem SprzedaĹźy w firmie KRISPOL â kobietÄ , profesjonaliĹci, z ktĂłrymi pracujÄ nie dali mi odczuÄ, Ĺźe w jakimĹ stopniu pĹeÄ moĹźe wpĹywaÄ na kompetencje, wrÄcz dziaĹaĹo to odwrotnie, zawsze mogĹam liczyÄ na pomoc i wsparcie. Mam cichÄ nadziejÄ, Ĺźe kobiety bÄdÄ chÄtniej wybieraĹy pracÄ w branĹźy stolarki, bo majÄ tu wciÄ Ĺź wiele do zrobienia.
Katarzyna KozĹowska, Marketing Manager firmy KRISPOL:
Kobiety wnoszÄ do branĹźy ĹwieĹźoĹÄ i kobiecoĹÄ. JesteĹmy mÄ dre, dobrze wyksztaĹcone i mamy wrodzony multitasking, ktĂłry przydaje siÄ w wymagajÄ cej branĹźy. Po wielu latach zdobyĹyĹmy rĂłwnouprawnienie i nie musimy juĹź udowadniaÄ Ĺwiatu swojej wartoĹci. Na produkty patrzymy kobiecym, wraĹźliwym okiem analizujÄ c funkcjonalnoĹÄ, domowÄ uĹźytecznoĹÄ, formÄ. Stolarka nosi obcasy, jeĹli ktoĹ ma co do tego wÄ tpliwoĹci, warto przyjrzeÄ siÄ spotkaniom branĹźowym, gdzie jest nas naprawdÄ duĹźo. Ekspert jest ekspertem, pĹeÄ nie ma tu znaczenia.
Â
KRISPOL jest wiodÄ
cym europejskim producentem bram i stolarki otworowej. Firma jest obecna w branĹźy budowlanej od prawie 30 lat. Oferuje kompleksowe, nowoczesne rozwiÄ
zania dla domu i przemysĹu, w tym bramy, okna, rolety i drzwi.
KRISPOL
press box