- Zgłoś swój budynek do konkursu "Obiekt Roku w Systemach Aluprof" - rusza V jubileuszowa edycja
- KRISPOL staje się KRISHOME i wprowadza własną markę stolarki dla domu
- Drzwi do przyszłości - zarządzanie dostępem do domu na odległość
- Bądź gotowy na nadchodzące lato z wentylatorem BLAUPUNKT
- Pompy ciepła w już istniejących budynkach - czy to ma sens?
Szlabany firmy HĂśrmann. Automatyzacja wjazdu
Parkingi, firmy transportowe, centra handlowe i spedycyjne, hale garaĹźowe w budynkach mieszkalnych, otoczenie budynkĂłw uĹźytecznoĹci publicznej â wszÄdzie tam stosuje siÄ systemy kontroli wjazdu. PortierniÄ z pracownikiem sukcesywnie zastÄpujÄ systemy sterowane elektronicznie. Firma HĂśrmann proponuje wiele rozwiÄ zaĹ kontroli wjazdu za pomocÄ automatycznych szlabanĂłw. WybĂłr konkretnego modelu zaleĹźy od potrzeb, a takĹźe moĹźliwoĹci i warunkĂłw montaĹźowych.
SzerokoĹÄ blokady
Rodzaj szlabanu zastosowanego w konkretnym miejscu zaleĹźy od szerokoĹci blokady, wysokoĹci wjazdu i czÄstotliwoĹci otwierania. Firma HĂśrmann produkuje i instaluje szlabanyz ramieniem pĹaskim, Ĺamanym, okrÄ gĹym i oĹmiokÄ tnym. DĹugoĹÄ ramienia moĹźe dochodziÄ nawet do 10,5 metra.
Do zamykania szerszych przejazdĂłw nadajÄ siÄ szlabany z ramieniem oĹmiokÄ tnym i okrÄ gĹym. Tego typu szlabany posiadajÄ bowiem obustronne mocowane ramienia. MogÄ zamykaÄ nawet bardzo szerokie wjazdy – ramiÄ okrÄ gĹe takiego szlabanu moĹźe mieÄ nawet 6 metrĂłw dĹugoĹci, a oĹmiokÄ tne nawet ponad 10 metrĂłw!
Czas otwierania i zamykania
Czas otwierania i zamykania szlabanu zaleĹźy od dĹugoĹci i ciÄĹźaru jego ramienia. NajdĹuĹźszy czas otwierania dĹugiego, oĹmiokÄ tnego ramienia to 12 sekund, natomiast szeĹciometrowy szlaban z ramieniem okrÄ gĹym otwiera siÄ w ciÄ gu maksymalnie 8 sekund. Mniejsze i lĹźejsze szlabany o szerokoĹci blokady do 3,8 metra mogÄ wykonaÄ maksymalnie 5000 cykli na dobÄ, a ich ĹźywotnoĹÄ wynosi okoĹo 10 milionĂłw cykli. CharakteryzujÄ siÄ teĹź one bardzo szybkÄ pracÄ â czas otwarcia wynosi zaledwie 2,4 sekundy. Â
Dlatego sÄ optymalnym rozwiÄ zaniem dla intensywnie uĹźytkowanych parkingĂłw jedno- lub wielopoziomowych, na przykĹad na lotniskach, dworcach czy w centrach handlowych. W tego typu zastosowaniach najwiÄkszÄ popularnoĹciÄ cieszÄ siÄ szlabany z ramieniem pĹaskim bÄ dĹş Ĺamanym..
Zabezpieczenia
Szlabany firmy HĂśrmann sÄ zabezpieczone przed uszkodzeniem, np. na skutek prĂłb siĹowego podniesienia ramienia, co eliminuje niebezpieczeĹstwo uszkodzenia napÄdu. W szlabanach z pĹaskim ramieniem montuje siÄ od spodu dodatkowy profil amortyzujÄ cy, ktĂłry zabezpiecza dolnÄ krawÄdĹş zamykajÄ cÄ ramienia. MiÄkka powierzchnia profilu w poĹÄ czeniu z funkcjÄ cofania szlabanu zmniejsza ryzyko wypadkĂłw i uszkodzeĹ na skutek bezpoĹredniego kontaktu przeszkody z ramieniem szlabanu.
Dodatkowym zabezpieczeniem, ktĂłre caĹkowicie eliminuje ryzyko uderzenia przez ramiÄ szlabanu, moĹźe byÄ fotokomĂłrka reagujÄ ca na kaĹźdy ruch w obszarze pod szlabanem.
Skutecznym zabezpieczeniem przed korozjÄ , nawet na terenach nadmorskich o duĹźym zasoleniu, jest natomiast konstrukcja istotnych elementĂłw systemu kontroli wjazdu. ZarĂłwno kolumny szlabanu, kasy automatyczne, jak i terminale wjazdowe i wyjazdowe w caĹoĹci wykonane sÄ ze stali nierdzewnej. DziÄki temu bardzo dĹugo zachowujÄ estetyczny wyglÄ d.
Zarzadzanie parkingiem i pobieranie opĹat
Po wybraniu odpowiedniego rodzaju szlabanu ustala siÄ uprawnienia dostÄpu oraz moĹźliwoĹci zarzÄ dzania miejscami postojowymi, a takĹźe sposĂłb uiszczania opĹat przez krĂłtko- i dĹugoterminowych uĹźytkownikĂłw parkingu. Osoby wynajmujÄ ce miejsce postojowe na dĹuĹźszy okres najczÄĹciej regulujÄ naleĹźnÄ opĹatÄ z gĂłry. Natomiast krĂłtkoterminowi uĹźytkownicy opĹacajÄ minuty lub godziny parkowania w momencie wjazdu lub wyjazdu.
Kompleksowe rozwiÄ zania do zarzÄ dzania parkingami firmy HĂśrmann to przede wszystkim stacjonarne i mobilne elementy obsĹugi (nadajniki), a takĹźe rozwiÄ zania systemowe korzystajÄ ce z róşnych noĹnikĂłw sĹuĹźÄ ce do weryfikacji uprawnieĹ. Operator parkingu moĹźne analizowaÄ wszystkie dane dotyczÄ ce wjazdĂłw i wyjazdĂłw, w tym sprawdziÄ, jak dĹugo parkujÄ samochody lub z jakiego systemu pĹatnoĹci korzystajÄ kierowcy.
Róşne sposoby dostÄpu
Stacjonarne elementy obsĹugi sÄ zamocowane na terminalach montowanych przed szlabanem. Tutaj kierowca potwierdza swoje uprawnienia przez wprowadzenie kodu, zeskanowanie odcisku palca bÄ dĹş wczytanie kodu kreskowego lub kodu QR. InnÄ moĹźliwoĹciÄ sÄ karty z transponderem RFID.
W nowoczesnych rozwiÄ zaniach szlaban moĹźe byÄ teĹź obsĹugiwany za pomocÄ kodu QR wyĹwietlanego na ekranie smartfona. Wystarczy zbliĹźyÄ telefon do czytnika wbudowanego w obudowÄ terminala.
Kolejnym rozwiÄ zaniem sÄ tak zwane czytniki dalekiego zasiÄgu RFID. ModuĹ czytnika wykrywa naklejkÄ RFID umieszczonÄ na przedniej szybie pojazdu i po autoryzacji otwiera szlaban. RĂłwnie prosta w obsĹudze jest funkcja rozpoznawania numerĂłw rejestracyjnych â kamera skanuje tablicÄ rejestracyjnÄ samochodu, ktĂłrej numery wprowadza siÄ wczeĹniej do systemu zarzÄ dzania dostÄpem. RozwiÄ zanie to nie wymaga zastosowania innego noĹnika informacji.
We wszystkich metodach identyfikacji pojazdĂłw zasadniczÄ rolÄ odgrywa system zarzÄ dzania dostÄpem. OkreĹla siÄ w nim, ktĂłry uĹźytkownik posĹuguje siÄ jakimi noĹnikami informacji oraz przez ktĂłre szlabany moĹźe przejeĹźdĹźaÄ i w jakich godzinach.
W rozwiÄ
zaniu opracowanym przez firmÄ HĂśrmann wystarczy poĹÄ
czyÄ dowolne mobilne lub stacjonarne urzÄ
dzenie peryferyjne z adresem IP szlabanu przez przeglÄ
darkÄ internetowÄ
albo przez przewodowÄ
lub bezprzewodowÄ
sieÄ lokalnÄ
.
Zdalne zarzÄ
dzanie
NajwiÄkszÄ korzyĹciÄ rozwiÄ zania oferowanego przez firmÄ HĂśrmann jest moĹźliwoĹÄ ĹÄ cznoĹci z serwerem w ,,chmurzeâ, co pozwala na zarzÄ dzanie systemem kilku szlabanĂłw z dowolnego miejsca na Ĺwiecie oraz nieinstalowanie lokalnego serwera. Poza moĹźliwoĹciÄ konfiguracji i zarzÄ dzania dostÄpem moĹźna teĹź zdalnie sterowaÄ konkretnym szlabanem, dziÄki czemu nie trzeba zatrudniaÄ personelu do obsĹugi na miejscu. Ponadto system nadzoruje dziaĹanie szlabanu i automatycznie generuje komunikaty o usterkach, ktĂłre moĹźna przesyĹaÄ pracownikom serwisu technicznego.
RozwiÄ zania parkingowe dopasowane do potrzeb
Zastosowanie konkretnych rozwiÄ zaĹ zaleĹźy od rodzaju parkingu. KaĹźdy system parkingowy jest przygotowywany indywidualnie dla klienta. PoĹÄ czenie róşnych systemĂłw parkowania i zarzÄ dzania dostÄpem umoĹźliwia elastyczne wykorzystanie dostÄpnych miejsc postojowych dla pracownikĂłw i goĹci. Pracownicy mogÄ korzystaÄ ze stacjonarnych elementĂłw obsĹugi i kart RFID, a zarzÄ dzanie wjazdem i wyjazdem klientĂłw odbywa siÄ za pomocÄ biletĂłw z kodem kreskowym.
Taki indywidualnie zaprogramowany system zarzÄ dzania dostÄpem umoĹźliwia na przykĹad goĹciom hotelowym korzystanie z garaĹźu podziemnego lub parkingu w okreĹlonym, zdefiniowanym czasie. Stosuje siÄ tu karty RFID lub bilety z kodem kreskowym. Podobne rozwiÄ zania moĹźna zastosowaÄ na kempingach czy terenach rekreacyjnych. Taki system blokuje teĹź moĹźliwoĹÄ wjazdu w okreĹlonych godzinach lub poza sezonem. W halach garaĹźowych i na parkingach podziemnych kompleksĂłw mieszkaniowych montuje siÄ systemy dla parkingĂłw dĹugoterminowych, ktĂłrych nadajniki obsĹugujÄ rĂłwnieĹź bramÄ garaĹźowÄ . Tacy uĹźytkownicy korzystajÄ z kart RFID lub z funkcji rozpoznawania numerĂłw rejestracyjnych czy czytnikĂłw dalekiego zasiÄgu.
Kompleksowe rozwiÄ zania
Jak widaÄ, rozwiÄ zania kontroli wjazdu proponowane przez firmÄ HĂśrmann sÄ kompleksowe. SkĹadajÄ siÄ na nie szlabany doskonaĹej jakoĹci o róşnych parametrach dostosowanych do konkretnego miejsca i charakteru jego dziaĹalnoĹci oraz indywidualnie dopasowany system sterowania i sposĂłb kontroli dostÄpu definiowany dla kaĹźdego typu uĹźytkownika. System moĹźemy rĂłwnieĹź rozszerzyÄ o pozostaĹe produkty firmy HĂśrmann, takie jak sĹupki automatyczne, bramy garaĹźowe, bramy szybkobieĹźne bÄ dĹş kraty rolowane. To wszystko, a takĹźe solidnoĹÄ wykonania i niska awaryjnoĹÄ sprawiajÄ , Ĺźe systemy kontroli wjazdu firmy HĂśrmann coraz czÄĹciej znajdujÄ zastosowanie w wielu miejscach.
Kierowca moĹźe potwierdziÄ swoje uprawnienia poprzez wprowadzenie kodu, zeskanowanie odcisku palca, wczytanie kodu kreskowego lub kodu QR bÄ
dĹş kartÄ
z transponderem RFID. W nowoczesnych rozwiÄ
zaniach szlaban moĹźe byÄ obsĹugiwany za pomocÄ
kodu QR wyĹwietlanego na ekranie smartfona.
Czytnik dalekiego zasiÄgu wykrywa naklejkÄ RFiD umieszczonÄ
na przedniej szybie pojazdu i po autoryzacji zwalnia wjazd.
W przypadku funkcji rozpoznawania przez kamerÄ numerĂłw rejestracyjnych kamera skanuje tablicÄ rejestracyjnÄ
, ktĂłrej numery wprowadza siÄ wczeĹniej do systemu zarzÄ
dzania dostÄpem. Â
Kasy automatyczne moĹźna wyposaĹźyÄ w indywidualne systemy regulowania opĹat: gotĂłwkÄ
, kartÄ
kredytowÄ
lub debetowÄ
.
HĂśrmann Polska
press box
Â