Trendy w architekturze a rozwĂłj branĹźy stolarki wg Aluprof – mecenasa konkursu POiD Building Awards
RozwĂłj rodzimej stolarki napÄdzany jest coraz bardziej wygĂłrowanymi wymaganiami w zakresie ekologii i technologii. Dlatego dzisiejsze okna, drzwi czy bramy juĹź nie tylko peĹniÄ swojÄ podstawowÄ funkcje, ale teĹź np. potrafiÄ oszczÄdzaÄ energiÄ i produkowaÄ jÄ z wykorzystaniem sĹoĹca. Dlatego z caĹa pewnoĹciÄ moĹźemy powiedzieÄ, Ĺźe rodzima branĹźa stolarki wychodzi z sektora materiaĹĂłw budowlanych, szturmem podbijajÄ c segment systemĂłw zarzÄ dzania energiÄ w budynkach.
Po trudnym i nieprzewidywalnym dla wszystkich roku 2020 moĹźemy zaobserwowaÄ, Ĺźe ten trend wyraĹşnie przyspiesza. Na co jeszcze bÄdÄ zwracaÄ uwagÄ producenci i dostawcy w najbliĹźszych latach w kontekĹcie rozwoju stolarki otworowej? Na te i inne pytania, w ramach konkursu POiD Building Awards 2021, odpowiada MaĹgorzata Wojtasik dyrektor handlowa, czĹonek zarzÄ du Aluprof SA (fot.)
Stolarka otworowa w trzech sĹowach:
EnergooszczÄdnoĹÄ vs komfort cieplny, bezpieczeĹstwo rozumiane przez pryzmat czĹowieka, ale takĹźe jako przyszĹoĹÄ Ĺrodowiska oraz design. Trudno sparafrazowaÄ tylko w trzech sĹowach to, co daje nam stolarka otworowa. Okna i drzwi to niezbÄdna czÄĹÄ kaĹźdego domu i obiektu komercyjnego, produkcja ich elementĂłw wpĹywa na pozostawiany Ĺlad wÄglowy, a takĹźe późniejszy komfort uĹźytkowania oraz eksploatacjÄ. Zgodnie z zaktualizowanÄ strategiÄ ALUPROF na najbliĹźsze lata myĹlÄ c o przyszĹoĹci stolarki otworowej, realizujemy wizjÄ tworzenia rozwiÄ zaĹ neutralnych klimatycznie, o znikomym Ĺladzie wÄglowym, ktĂłra poprawi warunki Ĺźycia ludzi oraz znaczÄ co wpĹynie na polepszenie klimatu na naszej planecie. Do tej pory jako lider wĹrĂłd dostawcĂłw architektonicznych rozwiÄ zaĹ aluminiowych wyznaczaliĹmy jakoĹciowe trendy dla caĹej branĹźy â nie zamierzamy zwalniaÄ tempa. Kolejnym krokiem w walce o lepsze jutro jest nasza ulepszona, szczegĂłĹowa analiza Ĺladu wÄglowego wyrobĂłw wĹasnych i nowe deklaracje zwiÄ zane ze zrĂłwnowaĹźonym rozwojem firmy.
Posejdon w Szczecinie w systemach Aluprof SA
Jakie ogĂłlnoĹwiatowe trendy majÄ
swoje odbicie rĂłwnieĹź w naszej branĹźy?
BranĹźa budowlana w skali globalnej odpowiada za 39% rocznej emisji dwutlenku wÄgla do atmosfery. To wĹaĹnie nasz sektor ma najwiÄkszy wpĹyw na efektywnÄ dekarbonizacjÄ. Nic wiÄc dziwnego, Ĺźe najwaĹźniejszym ogĂłlnoĹwiatowym trendem sÄ obecnie programy i akcje nakierowane na osiÄ gniÄcie neutralnoĹci klimatycznej do 2050 r. Aluprof zmierza wĹaĹnie w tym kierunku, stawiajÄ c sobie za cel wraz z caĹÄ GrupÄ KapitaĹowÄ GrupÄ KÄty m.in. obniĹźenie Ĺladu wÄglowego o 15%. Wizja ogĹoszona w trakcie szczytu klimatycznego w ParyĹźu i powstaĹe na jej podstawie porozumienie to obecnie temat najistotniejszy â szczegĂłlnie w Europie, ktĂłra jest niekwestionowanym liderem na tym polu. DziaĹania w zakresie ochrony Ĺrodowiska, bezpieczeĹstwa pracownikĂłw, odpowiedzialnoĹÄ w ĹaĹcuchu dostaw oraz zaangaĹźowanie w rozwĂłj spoĹecznoĹci lokalnej to takĹźe kluczowa czÄĹÄ naszej strategii, ktĂłra stanowi swoiste odzwierciedlenie w ambicjach zawartych w Europejskim Zielonym Ĺadzie. Firmy i organizacje, ktĂłre jeszcze nie sÄ na takim etapie jak ALUPROF, wkrĂłtce z pewnoĹciÄ do nas doĹÄ czÄ .
Warto wspomnieÄ rĂłwnieĹź o drugim waĹźnym trendzie w naszej branĹźy â digitalizacji i cyfryzacji. Wzrost znaczenia technologii informatycznych oraz dalsza automatyzacja przemysĹu i postÄpujÄ ca digitalizacja to kierunki, w ktĂłrych podÄ Ĺźa rĂłwnieĹź nasza firma.
ZrĂłwnowaĹźone budownictwo opiera siÄ na wykorzystaniu naturalnego ĹwiatĹa. Jak bÄdÄ rozwijaÄ siÄ produkty stolarki otworowej w tym kontekĹcie?
Wykorzystanie naturalnego ĹwiatĹa ma swoje odbicie w coraz wiÄkszych przeszkleniach, ktĂłre staĹy siÄ trendem i kierunkiem, w ktĂłrym zmierza branĹźa. RozwĂłj naszej firmy w tym aspekcie juĹź nastÄ piĹ, a jego pierwsze efekty moĹźemy zobaczyÄ w m.in. rynkowej nowoĹci, czyli systemie drzwi przesuwnych MB-SKLYLINE TYPE R. Z myĹlÄ o maksymalnym wykorzystaniu naturalnego ĹwiatĹa i materiaĹach przyjaznych Ĺrodowisku naturalnemu stworzyliĹmy produkt o najwyĹźszych parametrach izolacyjnoĹci termicznej. Jak wiemy, w zielonym budownictwie wykorzystywanie energii sĹonecznej ma ogromne znaczenie zarĂłwno pod kÄ tem zasilania ĹşrĂłdĹami odnawialnymi, jak i komfortu uĹźytkowania samych przestrzeni. ProjektujÄ c nowe rozwiÄ zania, postawiliĹmy na osiÄ gniÄcie moĹźliwie najwiÄkszych przeszkleĹ, ktĂłre mogÄ waĹźyÄ nawet do 700 kg â dziÄki temu wkrĂłtce w inwestycjach naszych partnerĂłw zagoszczÄ jeszcze bardziej spektakularne szklane tafle, a wszystko to przy speĹnieniu rygorystycznych wymogĂłw technicznych. BazujÄ c na wĹasnych doĹwiadczeniach, ĹmiaĹo stwierdzam wiÄc, Ĺźe kolejne produkty stolarki otworowej bÄdÄ staraĹy siÄ w optymalny sposĂłb wykorzystywaÄ dar natury â sĹoĹce. Mam tylko nadziejÄ, Ĺźe nie zapomnÄ w tym procesie o rĂłwnie waĹźnym aspekcie, czyli ekologicznej produkcji tworzonych rozwiÄ zaĹ.
MB â Skyline Aluprof SA
Czym róşni siÄ proces powstawania projektu obiektu publicznego od prywatnego?
Proces ten róşni siÄ przede wszystkim procedurami i wymogami prawnymi zwiÄ
zanymi z przetargami oraz skalÄ
poszczegĂłlnych przedsiÄwziÄÄ. Projekty obiektĂłw publicznych czÄsto powstajÄ
na bazie spaceplanĂłw, ktĂłre z zaĹoĹźenia okreĹlajÄ
potrzeby zamawiajÄ
cego. W przypadku obiektĂłw prywatnych, poczÄ
wszy od wizji po jej wykonanie, wszystko pozostaje w rÄkach inwestorĂłw, a to daje wiÄkszÄ
swobodÄ architektom. Mimo róşnic, w obu przypadkach na pierwszym miejscu stawiana jest jakoĹÄ. KaĹźdy budynek zasĹuguje na najlepsze materiaĹy, dlatego ALUPROF kieruje swoje rozwiÄ
zania zarĂłwno do inwestycji prywatnych, jak i publicznych. Ponadto wspĂłĹpracujemy z podmiotami w obu obszarach, poniewaĹź obecne trendy w budownictwie i dziaĹania proekologiczne globalnych potÄg gospodarczych odcisnÄĹy piÄtno na caĹej branĹźy. Obiekty publiczne i prywatne coraz czÄĹciej sÄ
budowane rĂłwnieĹź z myĹlÄ
o ich funkcji Ĺrodowiskowej. To, czy inwestycja jest udanÄ
fuzjÄ
architektury, urbanistyki oraz designu i speĹnia wymogi zrĂłwnowaĹźonej architektury, Ĺwiadczy o jej klasie. Jako firma konsekwentnie realizujÄ
ca cele z zakresu Ĺrodowiskowego i socjalnego utoĹźsamiamy siÄ z tym ruchem, dostarczajÄ
c proekologiczne rozwiÄ
zania aluminiowe.
Dom prywatny z rozwiÄ
zaniami Aluprof SA
Czy pierwiastek eko w DNA firmy bÄdzie jednym z kluczowych argumentĂłw wyboru danej marki dla mĹodych pokoleĹ?
MyĹlÄ, Ĺźe nasz obecny claim jednoznacznie wskazuje, jaka jest odpowiedĹş firmy ALUPROF. HasĹem âLetâs build a better futureâ chcemy promowaÄ ideÄ zrĂłwnowaĹźonego rozwoju w budownictwie, ale teĹź edukowaÄ partnerĂłw biznesowych i klientĂłw finalnie korzystajÄ cych z naszych rozwiÄ zaĹ. âFutureâ odgrywa tu rolÄ nadrzÄdnÄ . Aktualne statystyki i raporty tj. Green Generation 2020 wskazujÄ na to, Ĺźe nasze spoĹeczeĹstwo jest coraz bardziej Ĺwiadome ekologicznie. Wzrost zainteresowania jest szczegĂłlnie zauwaĹźalny wĹrĂłd osĂłb aktywnie korzystajÄ cych z Internetu. Do tej grupy zaliczamy szeroko pojÄte mĹode pokolenie. JuĹź teraz zwracajÄ oni uwagÄ na to, czy dany produkt moĹźe zostaÄ poddany recyklingowi, a dodatkowo obserwujÄ swoje ulubione marki pod kÄ tem podejmowanych przez nie dziaĹaĹ CSR. PodsumowujÄ c: pierwiastek EKO staje siÄ/jest waĹźny. Czy takie same tendencje wystÄpujÄ rĂłwnieĹź w branĹźy budowlanej? Po czÄĹci tak, szczegĂłlnie przy zakupie mieszkaĹ – nabywcy sÄ gotowi zapĹaciÄ wiÄcej za udogodnienia ekologiczne, choÄ przed nami jeszcze daleka droga. Jednym z celĂłw, ktĂłre zawarliĹmy w aktualnej strategii ALUPROF, jest precyzyjne dotarcie rĂłwnieĹź do tej grupy odbiorcĂłw oraz zaangaĹźowanie ich w budowanie planety nieemitujÄ cej gazĂłw, niegenerujÄ cej odpadĂłw i pozostawiajÄ cej zerowy Ĺlad wÄglowy. Czyli Ĺwiata przyszĹoĹci.
Concordia Design WrocĹaw w systemach Aluprof SA
Co powinny wziÄ Ä pod uwagÄ firmy planujÄ c swojÄ strategiÄ na najbliĹźsze lata?
Przede wszystkim otoczenie. Nie moĹźna kreowaÄ wizji firmy, majÄ c na uwadze tylko wĹasny interes ekonomiczny. Na podstawie naszych doĹwiadczeĹ, w aktualnych zaĹoĹźeniach strategicznoâkoncepcyjnych wziÄliĹmy pod uwagÄ m.in. to, co chcemy reprezentowaÄ jako przedsiÄbiorstwo i jakimi wartoĹciami bÄdziemy kierowaÄ siÄ na wszystkich pĹaszczyznach naszej dziaĹalnoĹci. Tak, by powstajÄ ce z naszym udziaĹem miasta funkcjonowaĹy na podstawie transparentnych zasad etyki prowadzenia biznesu i relacji miÄdzyludzkich. Z myĹlÄ o odpowiedziach na poprzednie pytania dodam tylko, Ĺźe naszym zdaniem bardzo waĹźne jest, by nowe strategie uwzglÄdniaĹy to, co istotne: troskÄ o ludzi i Ĺrodowisko. W tym kierunku swojÄ dziaĹalnoĹÄ prowadzi ALUPROF.
Mennica Legacy Tower w systemach Aluprof SA
Dlaczego jesteĹcie najlepszymi specjalistami w branĹźy?
Kreujemy przyszĹoĹÄ branĹźy budowlanej. Od niemal 70-ciu lat jesteĹmy jednym z czoĹowych producentĂłw systemĂłw aluminiowych w Europie, a od 12 lat niekwestionowanym liderem rynku stolarki Polski, co potwierdzajÄ liczne tytuĹy, nadawane na podstawie opinii architektĂłw i konsumentĂłw, m.in. coroczny Ranking LiderĂłw Rynku Stolarki. NawiÄ zujemy dĹugoletnie i trwaĹe relacje, dziÄki ktĂłrym cieszymy siÄ zaufaniem inwestorĂłw. AĹź 7/10 budynkĂłw w naszym kraju powstaje w systemach ALUPROF. Ponadto jako firma zaangaĹźowana w rozwĂłj zrĂłwnowaĹźonej architektury i budownictwa, wprowadzamy przeĹomowe zmiany produkcyjne w ramach systemu zarzÄ dzania Ĺrodowiskowego ISO 14001. Tworzymy innowacyjne i dopasowane do wymogĂłw zielonego budownictwa rozwiÄ zania, tj. wspomniany system MB-SKLYLINE R TYPE. Ponadto w ramach ESG (ang. Environmental, Social, Corporate Governance) dziaĹamy proaktywnie z organizacjami ekologicznymi i poddajemy nasze produkty obiektywnej certyfikacji, oceniajÄ cej jakoĹÄ naszych materiaĹĂłw np. Cradle to Cradle Certifiedâ˘.
Konkurs Poid Building Awards 2021 wspierajÄ :
Mecenasi konkursu: Aluprof, FAKRO, Glasssolutions, Ponzio, Reynaers Aluminium
Partnerzy kategorii: okna i drzwi balkonowe: Aluplast, drzwi wewnÄtrzne: Porta , automatyka domowa i smarthome: Somfy Polska, drzwi zewnÄtrzne i bramy garaĹźowe: WIĹNIOWSKI
Patron Honorowy: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii
Patroni Merytoryczni: Instytut Techniki Budowlanej, SARP. Stowarzyszenie ArchitektĂłw Polskich. OddziaĹ, Narodowa Agencja Poszanowania Energii S.A. (National Energy Conservation Agency), Polski wiÄ zek Firm Deweloperskich, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Politechnika Krakowska im. Tadeusza KoĹciuszki, Politechnika ĹĂłdzka, Politechnika Opolska, Politechnika PoznaĹska, WydziaĹ Architektury Politechniki Warszawskiej
Patroni Medialni: Architektura&Biznes, Architektura.info, ĹadnyDom, ladnydompl, BryĹapl, budujemydompl, DOM SZYTY NA MIARÄ, RBT, ArchitekturaMurator, muratorplus Monter Stolarki, Obud.pl, Okna21.pl, Oknonet.pl, Wortal Sztuka Architektury, Ĺwiat SzkĹa, Ĺwiat Aluminium
poid.eu / TheImagine